- De Marketing Multispecialist
- Posts
- DMM #115 | L'Oréal bespaarde 31% met Google AI Max
DMM #115 | L'Oréal bespaarde 31% met Google AI Max
Google's slimme zoekmachine, ChatGPT's shopfunctie en Figma's antwoord op Canva
Hi Marketing Multispecialisten!
AI dendert door en je hoeft er maar even niet op te letten of er is alweer iets nieuws! Maar geen zorgen, I GOT YOU! Deze week duiken we samen in Google’s nieuwste advertentietool, ChatGPT’s shoppingfeatures en Figma’s slimme ontwerpinnovaties.
Dit lees je vandaag:
Google AI Max tilt jouw zoekcampagnes naar een hoger niveau
ChatGPT’s shoppingfeatures: hoe komen die producten daar?
Figma gaat de strijd aan met Canva en Adobe
Verder geef ik je snel updates over Apple's plannen met AI-zoekmachines, Pinterest’s modehulp, OpenAI's ChatGPT-foutje en nog veel meer.
Scroll gauw door, want dit wil je niet missen!
Wil je ook profiteren van AI en automation, maar weet je niet waar te beginnen? Of wil je je team een vliegende start geven? Pragmaitisch biedt praktische, losse sessies:
Workshops
Van idee naar use case – In een dagdeel brengen we je processen in kaart en selecteren we samen de beste AI- of automation-kansen. Praktisch, helder en direct toepasbaar.
AI Impact Plan – Geen idee waar je moet beginnen? In één dag creëren we een scherpe visie, slimme spelregels en een realistisch plan om AI succesvol te implementeren.
Trainingen
Make Fundamentals – Leer de basis van Make.com (no-code automation) in een halve dag. Na deze training kun je zelfstandig simpele automatiseringen bouwen.
Bouw je eigen Custom GPT – Tijdens deze hands-on training bouwen deelnemers stap voor stap hun eigen AI-assistent – volledig op maat en direct inzetbaar.
AI Agents Van prompt tot proces – Leer hoe je AI Agents inzet om volledige werkstromen te automatiseren. Denk aan klantvragen, interne processen en slimme workflows. Voor wie next level wil gaan.
Of kies een klassieker: ChatGPT of Midjourney (basis & advanced).
🎯 Meer informatie? Vul dan dit formulier in en ik neem contact met je op om alles af te stemmen:
👉 Vul hier het formulier in
1. Google lanceert AI Max: jouw zoekcampagnes slimmer dan ooit
Met AI Max laat Google jou ontdekken wat er nog te winnen valt buiten traditionele zoekwoorden.

TL;DR
AI Max is Google Ads’ nieuwe slimme tool voor betere targeting en hogere conversies.
Dynamische teksten en slimme matching zorgen voor relevantere advertenties.
L’Oréal verdubbelde al conversies en verlaagde kosten met 31%.
Deepdive
AI Max gaat binnenkort in bèta en belooft flinke verbeteringen voor je Google Ads-campagnes. In plaats van je blind te staren op zoekwoorden, identificeert deze slimme tool onontdekte, hoog presterende zoekopdrachten via brede matching. De teksten van jouw advertenties worden in real-time aangepast aan de intenties van gebruikers, wat resulteert in meer conversies en lagere kosten per acquisitie.
Met AI Max heb je ook nog eens betere controle: je kunt geografisch targeten op ad-groepniveau en specifieke merken opnemen of uitsluiten. Testresultaten zijn indrukwekkend. Zo rapporteerde L’Oréal dankzij AI Max een verdubbeling van hun conversies en een kostenbesparing van 31%. En MyConnect uit Australië verhoogde het aantal leads met 16% en verlaagde de kosten per actie met 13%.
Check alle details op het officiële Google-blog.
2. ChatGPT’s nieuwe shoppingfeatures: dit bepaalt jouw koopadvies
ChatGPT helpt je vanaf nu bij shoppen, maar hoe bepaalt het welke producten verschijnen?

TL;DR
Productselectie gebaseerd op intenties, gestructureerde data en AI-modellen.
Visuele carrousels tonen producten inclusief prijs, labels en reviews.
Merchant-ranking is volledig gebaseerd op externe data.
Deepdive
ChatGPT stapt in het online shoppen en speelt vanaf nu een grotere rol in hoe consumenten nieuwe producten vinden. De selectie van producten hangt af van meerdere factoren, waaronder gebruikersintentie, metadata zoals prijs en reviews, en interne veiligheidsrichtlijnen van OpenAI. Producten worden overzichtelijk gepresenteerd in aantrekkelijke visuele carrousels met AI-gegenereerde labels zoals 'budgetvriendelijk'.
Merchants worden geselecteerd en gerangschikt via externe aanbieders; ChatGPT heeft hier geen invloed op. Belangrijk detail: de getoonde prijzen en reviews komen rechtstreeks van derden en zijn niet altijd actueel. Hoewel de feature nog volop in ontwikkeling is, beïnvloedt ChatGPT nu al aankoopbeslissingen van miljoenen gebruikers.
Benieuwd naar alle ins en outs? Check dit artikel
3. Figma lanceert AI-tools die Canva en Adobe doen zweten
Nieuwe AI-tools van Figma maken ontwerpen, websites bouwen en marketingassets creëren eenvoudiger dan ooit.

TL;DR
Nieuwe tools zoals Figma Sites en Figma Make vereenvoudigen web- en app-ontwerpen.
Met Figma Buzz maken marketeers snel AI-gegenereerde beelden en bulk-content.
De verbeterde Figma Draw biedt krachtige vectorbewerkingen zonder extra software.
Deepdive
Figma rolt grote updates uit en zet daarmee concurrenten Canva en Adobe flink onder druk. De nieuwe Figma Sites maakt het bouwen en publiceren van websites toegankelijk zonder coderen. Dankzij een ingebouwd CMS is het beheren van blogs en content eenvoudiger dan ooit. Figma Make versnelt daarnaast de creatie van prototypes door simpele prompts en integraties met code.
Speciaal voor marketeers introduceert Figma Buzz, waarmee AI-gegenereerde beelden en assets vanuit spreadsheets worden aangemaakt. Ook vectorbewerkingen worden simpeler met Figma Draw. De nieuwe functies zijn beschikbaar via een betaalbaar abonnement vanaf $8 per maand.
Lees alles over de innovaties hier.
🚀 Kort maar krachtig: ander belangrijk AI-nieuws
🔍 Slimme Safari: Apple onderzoekt AI-zoekmachines voor Safari!
🍏 AI van OpenAI en Anthropic in Safari: Apple's Eddy Cue bevestigt interesse in AI-aangedreven zoekmachines.
👗 Pinterest’s AI-modezoeker helpt je de juiste stijl vinden zonder woorden.
🤦♂️ ChatGPT maakt vriendjes: OpenAI erkent een gênante update-blunder.
💰 Relevance AI haalt $24 miljoen op om bedrijven te ondersteunen met AI-teams.
🌟 Google’s nieuwe Gemini 2.5 Pro AI gelanceerd vlak voor Google I/O.
Zo dat zit er weer op!
Wat vond jij van deze editie? Stem hieronder om ons te helpen de nieuwsbrief voor jou te verbeteren. |
Tot vrijdag, dan staat er weer een gloednieuwe Ai Automation voor jullie klaar,
Mathieu
Reply