DMM #14 | Het tweede element van groei

3 Manieren hoe AI je hierbij gaat helpen

Hi Marketing Multispecialisten!

Vandaag staan we stil bij een nieuw element van groei.

Eerder hadden we het over snelheid als element van groei, hoe snel kan je van inzicht naar actie gaan.

Maar waar komen die inzichten vandaan?

GAWD dat ik hier mee begonnen ben haha.

Oké, we gaan het vandaag dus hebben over iets super belangrijks: Klantinzichten. Ja, die cruciale info die jou helpt je klanten beter te begrijpen dan je concurrent. Hoe beter je je klant kent, hoe succesvoller je wordt.

Waarom? Omdat als jij je klant beter kent dan je concurrent, je drie dingen veel beter kunt doen:

  • Je product of dienst verbeteren

  • Je communicatie scherper maken

  • Je product of dienst effectiever leveren

Het is simpel: weet wat je klant wil en geef het hem. Klinkt logisch, toch?

Laten we erin duiken!

Probleem: Geen constante stroom aan inzichten

Helaas werkt bijna geen enkel bedrijf met een continue stroom van klantinzichten.

Elke keer dat ik een bedrijf zie dat worstelt met groei, is het gebrek aan constante klantinzichten een belangrijke reden.

Dit is gek, want zonder klant is er geen bedrijf en hebben wij als marketing multispecialisten geen baan..

Maar hier is het probleem: Iedereen weet het, maar bijna niemand doet er iets mee. Er zijn eindeloze kansen om continu klantinzichten te verzamelen, maar bedrijven pakken dit sporadisch of helemaal niet op.

Proces: tijdrovend maar essentieel

Iedereen kent de enquêtes, focusgroepen en interviews. Super waardevol, maar ook tijdrovend! Iedereen weet hoe belangrijk klantinzichten zijn, maar toch gebeurt er weinig mee. Hier is waarom:

  • Tijdrovend: Klantonderzoek is niet nieuw, maar het kost veel tijd.

  • Ad-hoc aanpak: Bedrijven doen onderzoek wanneer ze tijd hebben, maar dat is niet vaak genoeg.

  • Geen actie: Vaak is het onderzoek al achterhaald als je het krijgt waardoor er helemaal niks met de inzichten gedaan wordt.

Maar, hier komt AI om de hoek kijken. Is er geen nieuwe technologie om ons leven makkelijker te maken?

Prompt: 3 Manieren hoe AI ons gaat helpen

Ghehe, AI biedt volop mogelijkheden om efficiënt klantinzichten te verkrijgen. Hier zijn drie concrete manieren waarop AI je hierbij kan helpen:

  1. Nieuwe tools die onderzoek goedkoper maken

    • Denk aan tools zoals Expose die AI eye tracking aanbieden.

  2. Automatisch werk? Ja graag!

    • AI kan websites automatisch scannen en inzichten direct naar je mailbox sturen. Bijvoorbeeld, recensies van je concurrent analyseren en de belangrijkste punten eruit halen.

  3. Laat AI je analysewerk doen

    • Grote Excel-bestanden doorspitten? Niet meer nodig. Laat AI tekstinput categoriseren, structureren en analyseren. Wat ooit een enorme klus was, kan nu met AI (binnenkort deel ik 6 manieren waarop ik AI hiervoor inzet).

BOOM drie onderwerpen die we weer verder kunnen gaan verdiepen.

Performance: Sneller, dieper, goedkoper

De voordelen van AI voor inzichten zijn duidelijk: snellere analyse, diepere inzichten en lagere kosten.

Nu is het aan ons om de juiste use cases te bouwen en hier de vruchten van te plukken.

Let's do this!

Tot snel,

Mathieu

Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:

  1. Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.

  2. AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat

  3. Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.

Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.

Reply

or to participate.