- De Marketing Multispecialist
- Posts
- DMM #15 | Experimenteren in Midjourney met de Rory Flynn formule
DMM #15 | Experimenteren in Midjourney met de Rory Flynn formule
Verwissel makkelijk elementen voor de perfecte afbeelding!
Hi Marketing Multispecialisten!
Je klant echt goed kennen en die inzichten bliksemsnel omzetten in acties? Het is een directe weg naar groei.
En nee, niet zomaar een hobbelige weg, maar een echte achtbaan van actie en resultaat!
Omzetten in acties – dat klinkt misschien vaag, maar gelukkig hebben we het hier al eerder over gehad. Het is eigenlijk heel simpel: hoe snel kun je wat je hebt geleerd toepassen in je strategie?
Als je bijvoorbeeld ontdekt dat klanten dolblij zijn met de snelle service in je winkel, hoe snel kun je die lovende reviews verwerken in de copy van je website of je advertenties?
In de volgende edities duik ik dieper in hoe je een constante stroom aan klantinzichten kunt creëren.
Vandaag focussen we op het creëren van visuele content. En ja, dat blijkt vaak een stuk moeilijker dan verwacht. De boosdoener? Midjourney!
Probleem: Houston, we have a Midjourney problem!
In eerdere edities heb ik Midjourney al geïntroduceerd. Een tool die misschien nog wel indrukwekkender is dan ChatGPT. Maar ook wat complexer om onder de knie te krijgen, vooral als het gaat om de juiste output te krijgen.
Bij visuele content komt het net wat preciezer dan bij tekst. Een zin die niet lekker loopt, corrigeer je snel even. Maar een hand met 6 vingers? (Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak meer.)
Midjourney is geen chatbot zoals ChatGPT. Je kunt niet gewoon doorgaan op een bestaande prompt. Dus, hoe itereren we op een afbeelding waar we een aanpassing in willen maken?
Proces: Steeds opnieuw een andere uitkomst
In Midjourney kun je niet simpel doorgaan op een bestaande afbeelding en zeggen:
"Geef die hand toch maar vijf vingers."
Je kunt wel een deel selecteren en reprompten met de ‘vary region’ optie, maar die werkt vaak niet lekker of wordt over het hoofd gezien. Meestal herschrijven we de prompt en vragen opnieuw een creatie aan, wat vaak een totaal andere afbeelding oplevert.
Gelukkig is dit probleem grotendeels op te lossen!
Prompt: Midjourney draait om structuur
Ik gebruik Midjourney veel voor website- of bannermateriaal. Ik wil vaak iets specifieks zien, maar hoe zorg ik ervoor dat dit altijd aanwezig is en ik toch kan doorwerken met andere elementen?
Controle krijgen in Midjourney betekent systematisch werken:
Hoe concreter de prompt, hoe meer controle je hebt op de output.
Hoe korter de prompt, hoe meer je leunt op de creativiteit van Midjourney zelf.
Geen probleem, tenzij je net iets wilt aanpassen en dezelfde afbeelding opnieuw wilt creëren.
Als ik met een simpele prompt twee keer een resultaat vraag, kunnen deze totaal van elkaar afwijken. Niet wat we willen!

We moeten veel specifieker worden.
De Rory Flynn formule
Voor elke Midjourney prompt gebruik ik de formule van Rory Flynn:
[Photo Type]
[Subject + Action]
[Environment]
[Color Scheme]
[Camera/Lens/Film]
[Lighting]
[Composition]
[Additional Details]
Voorbeeld: Cinematic still, haggard man sitting, grungy east village dive bar, brown and burgundy colors, 35mm film, back light, off-balanced composition, loneliness --ar 3:2
BOOM nu kunnen we veel makkelijker elementen verwisselen die we anders willen zien. De eerste stap naar de perfecte afbeelding is gezet.
In de komende edities bespreek ik ook de verschillende opties die je per element kunt kiezen of die als inspiratie kunnen dienen.
Tot snel,
Mathieu
Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:
Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.
AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat
Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.
Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.
Reply