DMM #18 | Klantinzichten op steroïden: zo word je een gedachtenlezer zonder paranormale gaven

Drie geautomatiseerde trucjes om je concurrenten het nakijken te geven

Hi Marketing Multispecialisten!

Stel je voor: je bent een marketeer met röntgenogen.

Je ziet dwars door je klanten heen, snapt precies wat ze denken, voelen en willen. Klinkt als een droom, toch?

Nou, laat me je vertellen hoe we die droom werkelijkheid kunnen maken - zonder dat je een superheldenpak hoeft aan te trekken.

Grote onderzoeken? Die zijn zo passé als een floppy disk.

Grote marktonderzoeken zijn als dinosaurussen: log, traag, en niet bepaald geschikt voor de moderne wereld. Ze vreten je budget op en tegen de tijd dat de resultaten binnen zijn, is de markt al drie keer op z'n kop gezet.

Nee, wij willen een constante stroom van verse klanteninzichten. Zo vers, dat ze nog dampen!

Oren en ogen open

Wat we nodig hebben, is een manier om continu de vinger aan de pols te houden bij onze klanten.

We willen weten wat er speelt, hoe ze denken, en wat het sentiment is. Zodat we onze marketing kunnen fine-tunen als een Formule 1-monteur die aan een racewagen sleutelt.

En guess what, AI gaat ons hier natuurlijk bij helpen!

3 Manieren waarop AI jouw persoonlijke privédetective kan worden

Hoe zetten we AI in als onze persoonlijke privédetective voor klantinzichten? Laten we eens loeren naar drie goudmijnen van informatie en hoe we ze kunnen automatiseren:

  1. De klantenfluisteraar: wat vinden ze écht van ons?

    • We willen weten hoe klanten ons product of onze dienst ervaren. Wat vinden ze top en waar zien ze ruimte voor verbetering? Deze juweeltjes helpen ons om zwakke plekken aan te pakken en onze sterke punten uit te spelen in marketingacties.

    • Automatisering: Stuur nieuwe klanten na 4 weken een korte survey. Laat ChatGPT de antwoorden analyseren en samenvatten tot een maandelijks rapport.

    • Bam! Inzichten op een presenteerblaadje.

  2. De concurrentie-spion: wat fluisteren de buren?

    • We willen ons onderscheiden, en daarvoor moeten we weten wat er bij de concurrent gebeurt. Hun reviews op bijvoorbeeld Trustpilot en X (voorheen Twitter) zijn een goudmijn aan informatie die we in ons voordeel kunnen gebruiken. Het is als een gratis kijkje in de keuken van je concurrent!

    • Automatisering: Scrape wekelijks de beoordelingen van je concurrent. Laat ChatGPT de top 3 sterktes en zwaktes eruit vissen.

    • Voilà, concurrentie-analyse in een handomdraai!

  3. De marktbarometer: wat houdt de markt bezig?

    • Externe factoren bepalen vaak vraag en aanbod. Door te snappen waar potentiële klanten mee bezig zijn, kunnen we inspelen op actuele vragen of pijnpunten. Het is de perfecte bron voor content die raakt!

    • Automatisering: Zet een Google News alert op. Laat ChatGPT elk artikel analyseren en maak een realtime rapportage met het aantal nieuwsberichten en de tendens.

    • Boom! Je bent sneller op de hoogte dan een nieuwslezer!

De combinatie van drie werelden

Door deze aanpak combineren we het beste van drie werelden: Marketing, AI en Automatisering. Het is als een superheldentrio dat samenwerkt om de ultieme klantkennis te vergaren. En het mooie is: de inzichten liggen voor het oprapen. Je hoeft ze alleen maar op te rapen!

We gaan van lukraak gokwerk naar onderbouwde beslissingen.

Van 'ik denk dat...' naar 'ik weet dat...'.

Dus, laten we ophouden met op ons gevoel af te gaan en beginnen met écht naar onze klanten te luisteren. Want geloof me, ze hebben een hoop te vertellen!

Tot snel,

Mathieu

Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:

  1. Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.

  2. AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat

  3. Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.

Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.

Reply

or to participate.