DMM #2 | Hoe schrijf je pakkende titels zonder uren met woorden te puzzelen [3 stappen]

Zet ChatGPT in 3 stappen voor je aan het werk

Hi Marketing Multispecialisten,

Heb je ooit geprobeerd een knallende titel te bedenken en voelde het alsof je in drijfzand zat?

Je kent het wel: urenlang ploeteren met woorden, en toch slaat niets de spijker op z'n kop. De stress stijgt terwijl de deadline nadert, en je weet dat een slechte titel je hele artikel kan verpesten.

Wat als je een eenvoudige, beproefde methode had om titels te maken die meteen de aandacht trekken?

Die ga ik je vandaag geven!

Het internet is een drukke plek

Elke 60 seconden wordt er:

  • 500 uur aan video geüpload op YouTube.

  • 1,7 miljoen content gedeeld op Facebook.

  • 2,4 miljoen snaps verstuurd op Snapchat.

En dan hebben we het nog niet eens over de komst van AI, die blogs, websites en social media overspoelt met middelmatige content.

Consumenten verdrinken in ‘relevante’ content en weten niet meer waar ze moeten beginnen.

Wist je dat online slechts 2 op de 10 mensen verder leest dan de titel? Dat betekent dat 80% van de lezers jouw titel niet boeiend genoeg vindt om op te klikken.

Niet Gek, want vaak gaat 95% van de tijd van contentproductie naar het schrijven, en slechts 5% naar de titel. Zonde! Want de titel bepaalt grotendeels het succes van je content.

Een goede titel zegt precies wat de lezer kan verwachten.

Niemand zit te wachten op vage titels zoals:

  • “Marketing101”

  • “De Droom Brigade”

  • “Alles of niets”

Ze missen de informatie die een lezer nodig heeft om een beslissing te nemen. Als de lezer twijfelt, ben je hem kwijt.

Gelukkig is hier een simpele oplossing voor die door veel succesvolle copywriters gebruiken.

Het ‘Hoe X zonder Y’ framework

  • Hoe je “het resultaat” krijgt zonder “het obstakel”.

  • Hoe je “krijgt wat je wilt” zonder “het moeilijke deel”.

Dit framework is niet alleen goed voor titels, maar helpt je ook duidelijk te maken waar je artikel over moet gaan. Denk eerst goed na over welk resultaat je wil dat je lezer bereikt en wat ze als grootste obstakel ervaren.

Dat is waar je artikel over moet gaan!

Laat ChatGPT 25 ‘Hoe X zonder Y’ titels genereren in 3 stappen:

Stap 1: Bepaal het resultaat (X)

Begin met brainstormen over welk resultaat je wilt schrijven. Gebruik hiervoor de volgende prompt:

Ik ben een digitale schrijver en jij bent mijn persoonlijke consultant voor het genereren van ideeën. Je bent een expert in het bedenken van onderwerpen en subonderwerpen.

Ik wil jouw hulp bij het bedenken van ideeën voor subonderwerpen voor een aantal onderwerpen waarover ik wil schrijven.
Subtopics zijn resultaatgericht en helpen lezers een vaardigheid op te bouwen, een strategie te implementeren of een probleem op te lossen binnen die niche.

Je MOET elk subonderwerp beginnen met een werkwoord om een duidelijke actiegerichte focus te creëren.

Dit is wat we gaan doen:
Je gaat me helpen om 7 subonderwerpen te genereren. Je vraagt me naar het onderwerp waarover ik wil schrijven. Als ik antwoord, antwoord je met 5 subtopics en alleen die lijst van 5 subtopics. 

Voor het onderwerp ‘Hoe marketeers een Marketing Multispecialist kunnen worden’ krijg ik de volgende resultaten:

Voor nu prima om mee door te gaan. Niet tevreden? Prompt dan opnieuw of geef feedback in welke richting je het wil zoeken (bijvoorbeeld: kan je doorgaan op ‘Ontwikkel expertise in verschillende marketingkanalen’ en geef mij 6 specifiekere opties)

Stap 2: Bepaal het obstakel (Y)

Iedereen wil iets bereiken, maar vaak lukt dit niet door obstakels. Iets waardoor ze niet in beweging kunnen komen of steeds vastlopen. Dit gaan wij natuurlijk wegnemen.

Met de volgende prompt gaan we voor alle 5 de resultaten brainstormen wat 5 potentiële obstakels zijn die iemand ervaart.

Geweldig, nu wil ik dat je voor elk van de subonderwerpen artikeltitels genereert volgens het formaat “Hoe doe je X (zonder Y)”.

“X” is het doel van het subonderwerp.

Bijvoorbeeld:
Als het subonderwerp “Een trainingsplan ontwikkelen voor beginnende marathoners” is.
Dan zou de kop zoiets moeten zijn als “Hoe ontwikkel ik een trainingsplan zonder Y”.

“Y” zijn veelvoorkomende obstakels waar mensen tegenaan lopen of bezwaren waarom ze “X” niet zouden kunnen bereiken.

Bijvoorbeeld: 
Als het subonderwerp “Een trainingsplan ontwikkelen voor beginnende marathoners” is. 
En “X” is “een trainingsplan ontwikkelen”.
Dan zou de kop zoiets moeten zijn als “Hoe ontwikkel je een trainingsplan zonder er al je tijd aan te besteden”.

Stap 1: Je gaat 7 veelvoorkomende problemen of bezwaren (“Y”) genereren die iemand zou kunnen hebben bij het bereiken van elk subtopic resultaat (“X”). Wacht op mijn bevestiging voordat je naar stap 2 gaat.

Stap 2: Na mijn bevestiging maak je 7 koppen voor elk subonderwerp, één voor elk van de problemen voor dat subonderwerp.

Onthoud: je maakt “Hoe kan ik X zonder Y” titels voor elk bezwaar dat iemand zou kunnen hebben bij het bereiken van het doel van het subonderwerp.

Begrepen?

ChatGPT geeft mij de volgende resultaten:

Stap 3: Stel de titels samen

De laatste stap is het combineren van beide in een pakkende titel. Geef simpelweg aan dat ChatGPT door mag gaan naar stap 2 en BOOM, je hebt 25 titels die je kunt gebruiken!

Perfect? Nee nog niet, maar dit brengt mij direct wel op een hoop ideeën waar ik mee verder kan.

Kijk eens naar de titel van deze nieuwsbrief

Hoe zou ik daar toch op gekomen zijn? ;)

Wist je dat ik hier nog een tactiek in gebruik die ervoor zorgt dat de openratio met 35% omhoog gaat? Het antwoord én de methode staat al op de planning voor een van de volgende edities.

Stay tuned!

Tot snel!

Mathieu

Reply

or to participate.