- De Marketing Multispecialist
- Posts
- DMM #3 | Lean Startup + AI = Magie!
DMM #3 | Lean Startup + AI = Magie!
Laat je nooit meer tegenhouden!
Hi Marketing Multispecialisten!
De vraag die ik het vaakste heb gekregen na de aankondiging van deze nieuwsbrief is toch wel:
“Hoe krijg je het voor elkaar om 3x per week een nieuwsbrief te publiceren?”
Het antwoord? Dat ga ik je nu vertellen. Spoiler: Het draait allemaal om groei.
Vandaag ontdek je hoe je dit zelf kunt doen met een beproefd framework.
Terug naar het begin
Groei, hoe ontstaat dat eigenlijk?
Groei drijft ons als marketing multi-specialisten. Persoonlijk en zakelijk willen we vooruit, impact maken!
Al 14 jaar ben ik bezig met deze vraag. Het fascineert me. Zie ik ergens bovengemiddelde prestaties? Dan gaat mijn brein meteen op analysemodus.
Waarom lukt het dit bedrijf wel en anderen niet?
Wat doen ze anders?
Bij elke groeicase zie ik drie elementen terugkomen. In deze nieuwsbrief behandelen we er één.
Ja, ik moet ook nog wat overhouden voor de volgende edities, haha! Drie per week is veel! 😉
Het eerste element van groei: Snelheid
Hoe snel ga je van idee naar uitvoering?
Hoe snel zet jij inzichten om in acties?

Met AI liggen er enorme kansen voor marketeers. Het landschap verandert snel en wie het snapt, heeft een voorsprong. Hoe snel zet jij kansen om in acties?
De kansen ik zag ze wel.. het grote idee zat al lang in mijn hoofd, maar groot denken houdt je stil. Er was altijd wel een reden om niet te starten:
Niet mooi genoeg
Idee nog niet helder
Drukke maand
De standaard smoesjes, je kent ze wel. 12 maanden verder, maar eigenlijk nog geen stap gezet.
Toen herinnerde ik me een van de eerste zakelijke boeken die ik ooit las: The Lean Startup.
Ik ben dyslectisch, lees langzaam en ben daardoor nooit echt een lezer geweest. Maar dit boek pakte me. Inmiddels lees ik meer en haalt het mijn top 10 niet meer (welke wel? Misschien voor een volgende editie).
In dit boek bespreken ze het concept van Minimum-Viable-Products.
Waarom Minimum-Viable-Products (MVP's) zo krachtig zijn
Een MVP is de meest basale versie van een product dat je wilt bouwen/verkopen. MVP's zijn krachtig omdat ze je in staat stellen feedback te krijgen op een groot productidee zonder het hele product te bouwen.
En dus SNELHEID te behouden, progressie te maken, leren van de feedback die je krijgt onderweg.
Stap 1 was dan ook om mijn grote idee klein te maken
Voor mij was dat idee de nieuwsbrief. Om mijn gedachten goed over te brengen, hoef ik geen perfect boek van 300 pagina’s te schrijven. Drie keer per week een nieuwsbrief schrijven doet hetzelfde, stukje voor stukje.
Zo kom je vooruit, worden je ideeën scherper en je gedachten gestructureerder.
In plaats van meteen de volledige route naar de eindbestemming uit te stippelen, doe ik het afslag voor afslag. Telkens kijken met de nieuwe informatie wat nu de logische route is.
Mijn MVP was geboren!
Deze nieuwsbrief kost me €0 om te maken en slechts een uur per dag om te schrijven. Ik heb weinig te verliezen.
Het idee heb ik simpelweg gevalideerd door in elk gesprek te benoemen dat ik hiermee bezig was. De reactie van 90% van de mensen? "Cool! Kan je mij alvast op de lijst zetten?!"
Een sterker signaal kan je niet krijgen. Het idee was gevalideerd en gaf de energie om ervoor te gaan.
Dus zit jij ook met een groot idee in je hoofd waar je niet verder mee komt?
Maak dan van jouw grote ideeën een MVP met deze prompt:
Ik heb je hulp nodig bij het concreet maken van een groot idee.
Het grote idee is [OMSCHRIJVING IDEE]
Voor context: [CONTEXT INVOEGEN].
Mijn doelgroep bestaat uit [DOELGROEP CONTEXT].
Geef me nu antwoord op de volgende vragen:
1) Kom met 10 ideeën over hoe ik een goedkope MVP voor dit IDEE kan maken.
Regels:
- Kost €0 om te bouwen
- Duurt minder dan 1 uur om te bouwen
- Kan gebouwd worden zonder code
2) Ideeën over hoe ik het succes van de MVP kan meten
Vragen waar je aan kan denken:
- Wat is de OMTM (one metric that matters) van deze MVP?
- Hoe kan ik de betrokkenheid van gebruikers meten?
- Welke uitkomsten kunnen een succesvolle vs. een mislukte test markeren (trek een lijn in het zand)?
3) Ideeën over hoe ik feedback van klanten kan krijgen voor dit MVP
4) Kom met 10 ideeën die ik kan testen met mijn doelgroep over hoe ik meer waarde kan toevoegen aan het kernconcept op basis van mijn publiek
Hup hup, aan de slag! Wij als marketing multispecialisten denken na, maar komen ook snel in beweging.
Dit is trouwens niet de enige reden waarom ik 3 keer per week publiceer. Dit heeft ook met het tweede element van groei te maken. Meer hierover in een van de komende edities!
Tot Snel!
Mathieu
Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:
Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.
AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat
Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.
Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.
Reply