- De Marketing Multispecialist
- Posts
- DMM #4 | Spreek in drie stappen direct het onderbewustzijn van je klant aan
DMM #4 | Spreek in drie stappen direct het onderbewustzijn van je klant aan
Ontdek hoe je met ChatGPT de 6 meest voorkomende klantpijnen kunt identificeren en benutten.
Hi Marketing Multispecialisten!
Besteed jij ook uren aan het verfijnen van je teksten, maar twijfel je nog steeds of ze wel aanslaan bij je doelgroep?
In de vorige editie stonden we stil bij Snelheid. Snel van inzicht naar actie gaan, leren en weer doorpakken.
Vandaag pakken we meteen door en gaan we een stap verder. Want als we de onderliggende principes van groei weten, kan ik vanuit daar ook beter het concept en het belang van de marketing multispecialist uitleggen.
Want als we snel van inzicht naar actie moeten gaan, dan komt al snel de vraag:
Waar komen die inzichten eigenlijk vandaan?
Na het analyseren van meer dan 100 groeicases, weet ik het zeker:
Groei draait om het echt goed kennen van je klant.
Als jij je klant beter kent dan je concurrentie, kun je niet alleen een beter aanbod maken, maar dit ook effectiever leveren. Een marketing multispecialist moet zijn klant door en door kennen. Gelukkig zijn er een heleboel frameworks, modellen en theorieën die hierbij helpen.
Emoties en AI: de gouden combinatie
Vandaag duiken we in de 6 soorten emoties en hoe je AI kunt gebruiken om deze te ontdekken. Hoe beter je weet hoe een klant zich voelt, hoe krachtiger je teksten worden. Copywriting is een van de belangrijkste skills voor een marketing multispecialist. Dus, laten we naar de kern gaan:
Wat is écht belangrijk?
Klanten moeten voelen en ervaren wat je voor hen kunt betekenen. Je moet weten welke pijn ze ervaren, hoe ze zich voelen. Hoe beter je inlevingsvermogen, hoe krachtiger je teksten zullen worden.
Begrip leidt tot vertrouwen en vertrouwen leidt tot sales.
De 6 meest voorkomende soorten pijn bij klanten:
Sociaal
Mentaal
Fysiek
Seksueel
Financieel
Emotioneel
Om deze pijnen te vinden, moet je normaal gesproken direct met klanten praten, recensies lezen of je intuïtie gebruiken. Allemaal waardevol, maar tijdrovend.
Wij zijn marketing multispecialisten en gebruiken AI om het zware werk voor ons te doen. Hier is ons plan:
Zet ChatGPT in 3 stappen voor je aan het werk:
Stap 1: Train ChatGPT op de 6 soorten pijn.
Ik wil een lijst maken van problemen die mijn doelgroep heeft wanneer ze een resultaat willen bereiken.
Ik geef je een onderwerp, een doelgroep en een subonderwerp en jij identificeert 1 TASTBAAR probleem voor elk van de 6 soorten pijn bij de klant.
Hier zijn de 6 soorten pijn bij klanten:
- Sociaal: Pijn gerelateerd aan acceptatie & toegang
- Mentaal: Pijn gerelateerd aan verwarring & onzekerheid
- Fysiek: Pijn gerelateerd aan wrijving & onbeweeglijkheid
- Seksueel: Pijn gerelateerd aan vertrouwen, verbinding & emoties
- Financieel: Pijn gerelateerd aan schaarste & verlating
- Emotioneel: Pijn gerelateerd aan ongeluk & verraad
Formaat: Geef de resultaten weer in een tabel.
Ben je klaar voor de Doelgroep & Onderwerp?
Stap 2: Geef ChatGPT het onderwerp en je doelgroep.
Voorbeeld:
Doelgroep = Marketeers
Onderwerp = Schrijven veel teksten maar niks raakt de doelgroep echt

Stap 3: Vraag ChatGPT om de pijnpunten om te zetten in de eigen woorden van de klant.
Voeg nu een kolom toe aan de tabel en zet elk probleem om in de specifieke woorden die de doelgroep zou gebruiken om hun probleem te beschrijven (alsof ze het aan een vertrouwde vriend vertellen).
Wees super specifiek.
VAAG: “Ik heb de laatste tijd veel op gitaar geoefend.” (Onduidelijke uitspraak, minder nieuwsgierig, weinig vertrouwen, zwak)
SPECIFIEK: “De afgelopen drie maanden heb ik elke dag een uur geoefend op de gitaar en nu kan ik met vertrouwen complexe solo's spelen zoals die in ‘Hotel California’ van de Eagles.” (Een gewaagde bewering + cijfers = meer nieuwsgierigheid & vertrouwen)
Het resultaat wat ik krijg:

Boem! Nu heb je een lijst met pijnen én de woorden die hiervoor gebruikt worden die je direct kan gebruiken.
Valt je iets op aan de intro van deze mail? 😉
Probeer het uit en laat me weten wat je ervan vindt!
Tot snel,
Mathieu
Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:
Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.
AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat
Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.
Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.
Reply