- De Marketing Multispecialist
- Posts
- DMM #5 | Het geheim van Google weten? Vraag er gewoon naar!
DMM #5 | Het geheim van Google weten? Vraag er gewoon naar!
Zet 14.014 ranking factoren om in acties met deze CustomGPT en pak die #1 positie.
Hi Marketing Multispecialisten!
Hoe vaak heb jij in je carrière al de vraag gekregen:
“Waarom staat de website van onze concurrent boven ons in de zoekresultaten?”
Mijn website is mooier en sneller dan die van mijn concurrent. Hoe kan het dan dat zij bovenaan staan?!
Ze geven vast meer uit in Google Ads!
Gehe dit heb ik zo vaak gehoord in mijn 14 jaar in online marketing.
En Nee het ligt niet aan hun advertising budget! Er is geen relatie tussen je organische positie en hoeveel je uitgeeft aan advertenties.
Wat bepaalt je ranking echt?
Het is altijd een soort black box geweest. Google laat af en toe een tipje van de sluier zien en er zijn talloze experimenten gedaan.
De kracht van een goede SEO-specialist zit vaak in ervaring. Ze weten precies aan welke knoppen ze moeten draaien om een website naar de top te krijgen.
Maar de black box is open gegaan, geheimen zijn gelekt.
Ik hoor je al denken: Gratis verkeer voor iedereen!
Want gratis verkeer, wie wil dat nou niet?
Google is altijd de dominante zoekmachine geweest. En JA er zijn veranderingen op komst:
Zo wordt verwacht dat 25% van het zoekvolume voor 2026 al zal verschuiven naar AI tools als ChatGPT
En gebruikt bijna 40% van Gen Z TikTok en Instagram voor zoekopdrachten in plaats van Google
Maar voor veel bedrijven blijft Google nog lang de belangrijkste bron voor verkeer en omzet.
En toen was het 24 mei 2024…
Rand Fishkin, een legende in de SEO-community, kreeg een telefoontje van een anoniem persoon.
Hij ontving 2500 interne documenten van Google, inclusief API-documenten die de modules en functies laten zien die worden gebruikt in het indexerings- en ranking systeem.
In deze documenten zat onder andere een Excel-bestand met 14.014 criteria die Google gebruikt om websites te beoordelen.
Kansen voor Ons, Marketing Multispecialisten!
Wat zeg je ervan om alvast het eerste puzzelstukje te leggen als SEO-specialist? Maar Pfoe.. 14.014 criteria is wel erg veel om door te spitten.
Gelukkig hebben we AI, onze stagiaire on steroids, die hierbij kan helpen!
En waarom zelf het wiel opnieuw uitvinden als er al een perfect wiel is? Edwin Vlems zag deze kans en heeft een Custom GPT gebouwd waarmee je:
Je URL kunt geven voor een beoordeling op basis van de 14.014 criteria.
Vragen kunt stellen over deze criteria.
Een legio aan kansen!
Zo Ga Je Aan de Slag:
Stap 1: Ga naar de Custom GPT.
Dit was tot twee weken geleden alleen beschikbaar voor betaalde accounts, maar nu voor alle ChatGPT-gebruikers. Deze GPT (API document leak) bevat onder andere de Excel-bestand met alle criteria. De Custom GPT kan je hier vinden.
Stap 2: Drop je URL of vraag.
Geef simpelweg de URL die je wilt laten analyseren of stel een specifieke vraag die je hebt en see the magic unfold.
Hieronder het voorbeeld voor mijn website:
Pfoe, ik heb nog wat werk voor de boeg! Maar we zijn pas net begonnen. Ik zou zeggen, ga er lekker mee aan de slag en tot snel!
Mathieu
Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:
Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.
AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat
Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.
Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.
Reply