DMM #7 | Ja, de SWOT analyse maakt je een betere Marketing Multispecialist

Nee, niet op de manier waarop je denkt

Hi Marketing Multispecialisten!

Ik heb altijd een haat-liefde verhouding gehad met theoretische kennis die ik leerde op de HBO en Universiteit.

Honderden keren heb ik mij afgevraagd: wanneer gebruik je dit nou echt in de praktijk? Ain't nobody got time for that!

Ja toch?!

De spelt (aanrader!) had hier recent nog een heerlijk satirisch artikeltje over:

De komst van AI heeft echter veel veranderd.

Ik twijfelde namelijk niet aan het nut van frameworks als het SWOT-framework of de Ansoff Matrix. Waar ik aan twijfelde, was hoeveel tijd het kost en wat er uiteindelijk mee gedaan werd.

Hoeveel tijd heb jij vroeger als student besteed aan dit soort analyses om vervolgens een mooi rapport te schrijven dat daarna in een la of op een plank belandde?

Ik miste het pragmatische eraan.

De balans vinden tussen je tijdsinvestering en de impact die je ermee kunt maken.

Als marketing milieuspecialisten moeten we hier continu mee bezig zijn.

AI bespaart tijd en maakt modellen weer relevant

Door AI is de tijdsinvestering namelijk een stuk lager, waardoor een hoop modellen weer echt relevant worden om mee aan de slag te gaan.

Dus ja, ik ben van mening veranderd.

Vandaag: het SWOT-model

Laten we beginnen met een snelle opfrisser, even het stof eraf blazen:

Een SWOT-analyse is een strategisch planningsinstrument dat helpt om Sterktes (Strengths), Zwaktes (Weaknesses), Kansen (Opportunities) en Bedreigingen (Threats) van een organisatie of project te evalueren. Het identificeert interne factoren (sterktes en zwaktes) en externe factoren (kansen en bedreigingen) om strategische beslissingen te ondersteunen en een organisatie beter te positioneren in haar markt.

4 redenen waarom ook jij met het SWOT-framework aan de slag moet:

  1. Inzicht in de concurrentiepositie: Identificeer sterke en zwakke punten ten opzichte van concurrenten.

  2. Strategische planning verbeteren: Analyseer kansen en bedreigingen om gerichte strategieën te ontwikkelen.

  3. Besluitvorming ondersteunen: Verzamel en analyseer informatie voor beter geïnformeerde beslissingen.

  4. Effectieve toewijzing van middelen: Identificeer prioritaire gebieden voor investering en verbetering.

Context snappen is cruciaal

Om een betere Marketing Multispecialist te worden, moet je de context begrijpen waarin je werkt. Niet alleen kanaalkennis, maar ook weten waar je andere afdelingen raakt, hoe de markt eruitziet en waar je daadwerkelijke impact kan maken. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt, maar je hoeft geen SWOT-expert te worden. Je moet alleen weten hoe je het in je voordeel kunt gebruiken.

Aan de slag met ChatGPT!

Laten we ChatGPT aan het werk zetten. Hier is hoe je in 3 stappen een uitgebreide SWOT-analyse kunt maken:

Stap 1: Omschrijf het bedrijf waarvoor je werkt

Hoe meer context we kunnen geven, hoe beter de output. Vertel zoveel mogelijk over je bedrijf. Geef in een los document een antwoord op de volgende vragen (deze hebben we later nodig)

  • Welke producten of diensten bieden we aan?

  • Wat zijn onze unieke verkooppunten (USP's)?

  • Wie is onze doelmarkt?

  • Hoe is onze marktpositie?

  • Welke middelen en capaciteiten hebben we?

Stap 2: Omschrijf je doelgroep

We willen niet alleen naar onszelf kijken, maar het ook vooral afzetten tegen de doelgroep die we willen bereiken.

  • Wat is de achtergrond?

  • Wat zijn de huidige pijnpunten in de sector?

  • Wat willen ze bereiken?

  • Waarom zitten ze nu bij concurrenten?

Stap 3: Zet ChatGPT aan het werk

Laat ChatGPT de SWOT-analyse voor je uitwerken met de volgende prompt:

Maak een SWOT-analyse om de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen van ons product of onze dienst te identificeren. Dit is wie we zijn en wat we doen:
[Vul hier de input van stap 1 in]

Dit omschrijft onze doelgroep: 
[Vul hier de input van stap 2 in]

En voila, daar is je SWOT-analyse!

Je kan er ook nog voor kiezen om een kortere versie in een tabel te laten zetten:

Let op: dit is geen eindproduct. Zie het als startpunt, als verdere verrijking van je huidige kennis over de context waarin je opereert. Zorg ervoor dat je deze met nieuwe relevante kennis weer aanpast. Succes!

Tot snel,

Mathieu

Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 3 manieren helpen:

  1. Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.

  2. AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat

  3. Fractional Strategy Director: In één dag in de week zorg ik ervoor dat je juniors en mediors, senior werk afleveren.

Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.

Reply

or to participate.