DMM #82 |🕵️‍♂️De Website Spy automation

Stop met handmatig je concurrentie checken

Hi Marketing Multispecialisten!

Wow! De Make templates zijn zo'n regelrechte hit! Jullie namen deze week met 470 nieuwe aanmeldingen mijn inbox over!

Welkom allemaal!

Ik ga je laten zien dat AI automation net zo simpel is als lopen op een skateboard - alleen zonder al dat vallen.

Mijn vaste formule:

  • Maandag: AI nieuws dat je echt moet weten

  • Vrijdag: Praktische AI automation waar je direct mee aan de slag kunt

En het mooiste? Jullie bepalen zelf waar we induiken door te stemmen.

De aanvragen stroomden binnen als water uit een kapotte kraan, dus er staan wat nieuwe opties klaar. Laten we beginnen met stemmen en dan pak ik daarna die SPY automation erbij!

Wil jij de AI-boot niet missen en de effectiviteit van je bedrijf met minimaal 20% verhogen binnen een jaar? Kies voor mijn bewezen jaartraject!

Met mijn unieke Triple-A methode wordt AI en Automation een tweede natuur voor jouw team:

  • Aansporen: Enthousiasmeren, motiveren en de urgentie helder maken.

  • Aanleren: Praktische training en begeleiding gedurende het traject.

  • Activeren: Stapsgewijze implementatie en resultaten in de praktijk.

Dit intensieve jaartraject zorgt voor blijvende resultaten en een team dat klaar is voor de toekomst.
Plan nu een introductiecall of reageer direct op deze mail om meer te ontdekken.

Stem op de automation voor volgende week:

Welke automation willen jullie volgende week?

Klik om te stemmen

Login or Subscribe to participate in polls.

Heb jij een verzoek? Reageer even op deze mail, dan staat die volgende week tussen de opties die gekozen kunnen worden.

Deze week: De Website Spy automation

Je concurrent in de gaten houden is één ding. Maar automatisch op de hoogte blijven van elke websitewijziging? Dat voelt als een voorsprong hebben bij een hardloopwedstrijd.

Deze automation kwam met grote voorsprong uit de bus rollen. Deze automation kunnen we op veel manieren inrichten maar aangezien dit pas de 2e is die ik deel houden we het simpel.

Blueprint en benodigdheden:

De Bleuprint kan je hier vinden, inclusief instructies hoe te beginnen met Make.com

Tools die we gebruiken:

12 stappen naar jouw eigen spy automation:

Stap 1: Tools (Variabelen instellen)

De trigger voor deze automation is ‘Set variable’. Hoewel dit misschien een ongebruikelijke trigger lijkt, werkt het omdat we deze automation wekelijks laten activeren. Hiermee geven we de pagina-URL en de naam van de concurrent op die we in de gaten willen houden.

In te stellen:

  • Item 1 (Te monitoren pagina): Vul de URL in van de pagina die je wil volgen (bijvoorbeeld https://www.youtube.com/).

  • Item 2 (Naam concurrent): Vul de naam van de concurrent in waarvan de pagina wordt gemonitord.

Stap 2: HTML/CSS to Image (Screenshot van URL maken)

We maken een snapshot van de pagina met de tool htmlcsstoimage.com. Hiermee kun je gratis 50 snapshots per maand maken, wat vaak meer dan genoeg is. Met deze tool maken we een screenshot van de hele pagina.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je HTML/CSS to Image API-verbinding.

  • URL: Vul de variabele Te monitoren pagina in als URL.

  • Millisecond Delay: Stel in op 10000 (10 seconden) om de volledige pagina te laten laden voordat de screenshot wordt genomen.

  • Device Scale, Viewport Width, Viewport Height, CSS: Laat deze leeg (standaardwaarden worden gebruikt).

Stap 3: Google Sheets (Rij toevoegen)

We voegen de snapshotgegevens toe aan een Google Sheets-document. Gebruik dit template (maak een kopie en plaats het op je eigen Google Drive). Dit bevat het jaar, weeknummer, de afbeelding-URL, en het afbeeldings-ID. Deze data gebruiken we later opnieuw.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.

  • Spreadsheet ID: Kies jouw bestand (bijvoorbeeld [2] Concurrentie snapshot analyse).

  • Sheet Name: Selecteer Blad1.

  • Table contains headers: Kies Yes.

  • Values:

    • Jaar (A): Gebruik {{formatDate(now; "YYYY")}} om het huidige jaar in te vullen.

    • Week (B): Gebruik {{formatDate(now; "W")}} om het weeknummer in te vullen.

    • Afbeelding URL (C): Vul de variabele Image URL in uit de vorige stap.

    • Afbeelding ID (D): Vul de variabele Image ID in uit de vorige stap.

Stap 4: Google Sheets (Zoek rijen)

Deze stap zoekt de screenshotgegevens van de vorige week op om deze te kunnen vergelijken.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.

  • Search Method: Kies Select from My Drive.

  • Spreadsheet ID: Selecteer hetzelfde bestand als in de vorige stap.

  • Sheet Name: Selecteer Blad1.

  • Table contains headers: Kies Yes.

  • Column Range: Vul A-CZ in.

  • Filter: Stel in dat de week moet overeenkomen met de week van 7 dagen geleden ({{formatDate(addDays(now; -7); "W")}}).

Stap 5 & 6: HTML/CSS to Image (Afbeelding ophalen)

Download de afbeeldingen van deze week en vorige week op basis van de opgeslagen ID's. Dit voorkomt mogelijke errors bij het te lang laden van URL's.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je HTML/CSS to Image API-verbinding.

  • Image ID: Gebruik respectievelijk het huidige en vorige Image ID.

  • Image Format: Stel in op JPG.

Stap 7: OpenAI (Vergelijk afbeeldingen)

We sturen de twee afbeeldingen naar OpenAI met een gedetailleerde prompt die om een JSON-output vraagt. Dit model (GPT-4-0) biedt de meest nauwkeurige vergelijking.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je OpenAI-verbinding.

  • Prompt: Is ingevuld in het scenario. Het is belangrijk dat je hier om JSON output vraagt!

  • Images: Voeg de twee afbeeldingen toe.

  • Model: Selecteer GPT-4-0.

Stap 8: JSON Parse (JSON-resultaten verwerken)

We verwerken de JSON-output van OpenAI zodat de resultaten verder gebruikt kunnen worden in filters of e-mails.

In te stellen:

  • JSON String: Gebruik de variabele Result van de vorige stap.

Stap 9: Filter instellen (Veranderingen controleren)

We willen alleen een e-mail ontvangen als er veranderingen zijn. Als er geen veranderingen worden gevonden (isChanged = false), stopt de automation.

In te stellen:

  • Stel in dat de conditie isChanged = true moet zijn.

Stap 10: OpenAI (E-mailcontent genereren)

We sturen de JSON-output opnieuw naar OpenAI om een nette e-mailtekst te genereren. Hierdoor hoeven we de afbeeldingen niet opnieuw te uploaden, wat kosten bespaart.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je OpenAI-verbinding.

  • Prompt: Zit in het scenario al ingesteld. Pas deze naar wens aan.

  • Model: Selecteer GPT-4-mini.

Stap 11: Gmail (E-mail verzenden)

De gegenereerde e-mail wordt nu verzonden.

In te stellen:

  • To: Voeg het e-mailadres van de ontvanger toe (bijvoorbeeld jezelf of een collega).

  • Subject: Pragmatisch | Website veranderingen week {{formatDate(now; "W")}} vs {{formatDate(addDays(now; -7); "W")}}

  • Content: Voeg de HTML-output van OpenAI in: <html>{{116. Result}}</html>

Stap 12: Schedule instellen

  • Schedule: Stel de automation in om wekelijks te draaien. Ga links onder naar every 15 minutes en stel de frequentie in op 1x per week.

EN voila! hij staat :)

Dan sluit ik af met twee vragen:

Deze nieuwsbrief draait om waarde en jullie actief helpen pragmatische met AI en Automation aan de slag te laten gaan.

Is deze uitgeschreven variant voldoende of willen jullie meer begeleiding?

Is deze uitgewerkte variant voldoende, of willen jullie meer gedetailleerde informatie en begeleiding?

Login or Subscribe to participate in polls.

En dan nog de vraag waarmee we altijd afsluiten:

Wat vond jij van deze editie?

Stem hieronder om ons te helpen de nieuwsbrief voor jou te verbeteren.

Login or Subscribe to participate in polls.

Tot maandag! Dan staat het laatste AI nieuws weer voor jullie klaar.

Mathieu

Reply

or to participate.