- De Marketing Multispecialist
- Posts
- DMM #86 | De 🔍 'Keyword Research Automation'
DMM #86 | De 🔍 'Keyword Research Automation'
Automatiseer je keyword research in 5 minuten
Hi Marketing Multispecialisten!
We gaan als een speer. Er zijn deze week weer 496 nieuwe inschrijvers bijgekomen. En deze week heb ik een verassing, die zie je vanzelf als je bij de automation komt 👀!
Mijn inbox puilt uit van de bedankjes maar ik vind het vooral gaaf om te zien dat er zoveel enthousiasme en positieve energie is omtrent ai en automation! Dat is precies waar ik het voor doe!
Even een reminder voor de nieuwkomers (en een geheugensteuntje voor de rest):
Maandag: AI-nieuws dat je echt moet weten
Vrijdag: Praktische AI-automation waar je direct mee aan de slag kunt
Door alle vragen denk ik eraan om de woensdag-editie terug te brengen. Alleen de echte OG's kennen die nog! Het idee: een AI- of automation-tip in maximaal 100 woorden.
Wil jij elke woensdag een AI automation tip in maximaal 100 woorden? |
Voor we naar de automation van deze week gaan, stemmen we eerst op volgende week. Er zijn weer een paar spannende nieuwe opties bij!
Stem op de automation voor volgende week:
Welke automation willen jullie volgende week?Klik om te stemmen |
Heb jij een verzoek? Reageer even op deze mail, dan staat die volgende week tussen de opties die gekozen kunnen worden.
🚀 Coming Soon: AI Automation Community
Ik werk aan een exclusieve, kleinschalige betaalde community waarin je praktisch en hands-on aan de slag gaat met No-Code Ai Automation. Wat kun je verwachten?
✅ AI Automation Livebuilds
✅ Pragmatische AI-trainingen
✅ Q&A-sessies
✅ AI Updates
✅ Make.com trainingen
Betaalbaarder dan live training en coaching, diepgaander en interactiever dan een standaard online cursus.
Wil jij als een van de eersten deelnemen?
Ik zoek maximaal 10 mensen voor een gratis testperiode in februari.
Interesse? 👉 Vul de vragenlijst in! (6 korte vragen, max. 2 minuten)
Deze week: 🔍 'Keyword Research Automation'
Met meer dan 50% van de stemmen kwam keyword research als winnaar uit de bus. En ja, dat kun je automatiseren!
Ik kies bewust voor gratis tools zodat iedereen ermee aan de slag kan. Semrush kan ook, maar kost je 500 euro per maand voor API-toegang.
Deze automation geeft je op basis van je belangrijkste zoekwoord:
Zoveel nieuwe ideeën als je wilt
Overzicht van rankende websites
Zoekvolume
Concurrentie level
CPC
Intentie achter het zoekwoord
Keyword difficulty
Trend in zoekvolume
Plus 100+ andere variabelen die je kunt instellen.
Blueprint en benodigdheden:
De Bleuprint kan je hier vinden, inclusief instructies hoe te beginnen met Make.com.

Tools die we gebruiken:
Make.com voor de automation
DataforSEO > Dit is een tool op waar je betaald op basis van gebruik, met deze link krijg je $1.00 in gratis credits wat ruimschoots genoeg is om aan de slag te gaan.
Google Sheets om alles in op te slaan
Google sheets template: [4] Keyword Research Template
In dit template vul je alle data in en komen de resultaten vervolgens in een ander tabblad terug.
10 stappen naar jouw eigen Keyword Research Automation:
Zet voordat we beginnen het Google Sheet template klaar op jouw drive.
🎁 De verrassing: ik heb ook een video opgenomen waarin ik stap voor stap laat zien hoe je deze automation bouwt. Mijn eerste YouTube video! Het was een last-minute actie, dus nog verre van perfect.
Als jullie dit handig vinden, komt er vanaf nu elke week een video-uitleg. Vergeet het kanaal dus niet te volgen!
Stap 1: Google Sheets – Search Rows
Doorzoekt een specifieke Sheet en haalt de relevante rijen op basis van ingestelde criteria op. In deze stap halen we alle informatie op voor het onderzoek dat gedaan moet worden.
In te stellen:
Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.
Spreadsheet ID: Kies jouw bestand (bijvoorbeeld [4] Keyword Research).
Sheet Name: Selecteer Research Keyword.
Table contains headers: Kies Yes.
Stap 2: Google Sheets – Clear Values from a Range (1)
Leegt een opgegeven celbereik in de Sheet, zodat oude data gewist wordt. Dit doen we zodat je hetzelde template kan blijven gebruiken. Deze haalt dus eigenlijk de data van je vorige research er weer uit.
In te stellen:
Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.
Search Method: Search by path
Drive: My Drive
Spreadsheet ID: Selecteer hier het bestand
Sheet Name: Zoekwoord Ideeen
Range: A2:I999
Stap 3: Google Sheets – Clear Values from a Range (2)
Leegt een tweede opgegeven celbereik, zodat ook die oude data verdwijnt. In de vorige stap hebben we alle zoekwoord ideeen eruit gehaald. In deze stap legen we het tabblad met de rankende websites erin.
In te stellen:
Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.
Search Method: Search by path
Drive: My Drive
Spreadsheet ID: Selecteer hier het bestand
Sheet Name: Ranking websites
Range: A2:I999
Stap 4: Router
Splitst de workflow in twee takken (één voor “Get Keyword Ideas” en één voor “Get Parsed SERP”). Hier hoef je niks in te stellen, deze module zorgt ervoor dat we nu twee routes hebben.
Route 1: Keyword data
Stap 5: DataForSEO – Get Keyword Ideas
Vraagt bij DataForSEO zoekwoordideeën op voor de opgegeven invoer.
In te stellen:
Connection: My DataForSEO connection
Keywords:
Keyword 1: 2. Keyword (A) (uit stap 1)
Location: 2. Locatie (B) (uit stap 1)
Language: 2. Taal (C) (uit stap 1)
Search Mode: No (Broad-match search algorithm wordt gebruikt)
Ignore Synonyms: Yes (Enkel kernzoekwoorden worden gebruikt, sterk gelijkende zoekwoorden worden uitgesloten)
Include data from SERP for each keyword?: No
Include data from clickstream-based metrics in the result?: No
Limit (up to 1000): 2. Aantal Ideeën (D) (uit stap 1)
Offset: 0
Stap 6: Iterator (eerste tak)
Doorloopt elk opgehaald zoekwoord idee afzonderlijk. Hiermee gaan we dus alle zoekwoordideeen die we terugkrijgen in een aparte rij in de google sheets zetten.
In te stellen:
Array: 7. Tasks[ ]: result[ ]: items
Stap 7: Google Sheets – Add a Row (eerste tak)
Voegt elke iteratie als nieuwe rij toe aan de Sheet. Hier geven we aan wat precies op welke plek moet komen te staan.
In te stellen:
Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.
Search Method: Search by path
Drive: My Drive
Spreadsheet ID: Selecteer hier het bestand
Sheet Name: Zoekwoord Ideeën
Table contains headers: Yes
KEYWORD (A): 9. keyword (uit stap 6)
SEARCH_VOLUME (B): 9. keyword_info: search_volume (uit stap 6)
COMPETITION_LEVEL (C): 9. keyword_info: competition_level (uit stap 6)
CPC (D): 9. keyword_info: cpc (uit stap 6)
MAIN_INTENT (E): 9. search_intent_info: main_intents (uit stap 6)
KEYWORD_DIFFICULTY (F): 9. keyword_properties: keyword_difficulty (uit stap 6)
SEARCH_VOLUME_TREND - MONTHLY (G): 9. keyword_info: search_volume_trend: monthly (uit stap 6)
SEARCH_VOLUME_TREND - QUARTERLY (H): 9. keyword_info: search_volume_trend: quarterly (uit stap 6)
SEARCH_VOLUME_TREND - YEARLY (I): 9. keyword_info: search_volume_trend: yearly (uit stap 6)
Route 2: SERP data
Stap 8: DataForSEO – Get Parsed SERP
Haalt zoekresultaatgegevens (SERP) op voor de gespecificeerde zoekopdracht.
In te stellen:
Connection: My DataForSEO connection
Keyword: 2. Keyword (A) (uit stap 1)
Location: 2. Locatie (B) (uit stap 1)
Language: 2. Taal © (uit stap 1)
Device: Desktop
OS: (Leeg – geen specifieke OS-instellingen)
Domain: google.nl
Depth: 2. Aantal Posities (E) (uit stap 1)
Target: (Leeg – geen specifieke target domain opgegeven)
Stap 9: Iterator (tweede tak)
Verwerkt elk SERP-resultaat item voor item. Dit zorgt ervoor dat elk afzonderlijk SERP-resultaat wordt verwerkt in de volgende stap.
In te stellen:
Array: 11. Tasks[ ]: result[ ]: items
Stap 10: Google Sheets – Add a Row (tweede tak)
Voegt de verkregen SERP-resultaten als nieuwe rijen toe aan de Sheet.
In te stellen:
Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding.
Search Method: Search by path
Drive: My Drive
Spreadsheet ID: Selecteer hier het bestand
Sheet Name: Ranking websites
Table contains headers: Yes
TYPE (A): 13. type (uit stap 9)
RANKING (B): 13. rank_group(uit stap 9)
DOMAIN (C): 13. domain (uit stap 9)
TITLE (D): 13. title (uit stap 9)
DESCRIPTION (E): 13. description (uit stap 9)
URL (F): 13. url (uit stap 9)
EN voila! hij staat :)
Dan sluit ik af met twee vragen:
Deze nieuwsbrief draait om waarde en jullie actief helpen pragmatische met AI en Automation aan de slag te laten gaan.
Is deze uitgeschreven variant voldoende of willen jullie meer begeleiding?
Is deze uitgewerkte variant voldoende, of willen jullie meer gedetailleerde informatie en begeleiding? |
En dan nog de vraag waarmee we altijd afsluiten:
Wat vond jij van deze editie? Stem hieronder om ons te helpen de nieuwsbrief voor jou te verbeteren. |
Tot maandag! Dan staat het laatste AI nieuws weer voor jullie klaar.
Mathieu
Reply