DMM #92 | De🗺️Google Maps Leads Automation

Stop met handmatig leads zoeken 🥱

Hi Marketing Multispecialisten!

Het is weer vrijdag! 🎉 Dat betekent dat er een gloednieuwe AI-automation, inclusief uitleg, voor jullie klaarstaat!

Maar eerst... tijd om te stemmen op de automation voor volgende week! 🗳️👇

Stem op de automation voor volgende week:

Welke automation willen jullie volgende week?

Klik om te stemmen

Login or Subscribe to participate in polls.

Heb jij een verzoek? Reageer even op deze mail, dan staat die volgende week tussen de opties die gekozen kunnen worden.

Wil jij ook Pragmatische aan de slag met AI en Automation? Zo kan ik je helpen:

  • Youtube kanaal: Wekelijkse video walkthtrougs en tips

  • AI Training: Van ChatGPT tot Copilot.

  • AI Automation Traject: Dit intensieve jaartraject zorgt voor blijvende resultaten en een team dat klaar is voor de toekomst.

Plan nu een introductiecall of reageer direct op deze mail om meer te ontdekken.

Deze week: De🗺️Google Maps Leads Automation

Stop met handmatig leads zoeken 🥱
Van 3 uur scrollen naar 1 minuut wachten op je leadlijst

Vorige week zat ik weer eens uren bedrijven te zoeken voor een marktonderzoek.

Ken je dat? Open Maps, scroll, scroll, scroll... 😅

Toen dacht ik: dit moet slimmer kunnen!

Dus ik ging aan de slag met de 🗺️ 'Google Maps Leads Automation'.

Met deze automation krijg je:
Automatische lead-lijsten
Complete contactgegevens per bedrijf
Alle social media profielen in één overzicht

Hier is hoe het werkt:
1️⃣ Vul je zoekcriteria in via Google Forms
2️⃣ De automation zoekt alles automatisch bij elkaar
3️⃣ Je krijgt een complete spreadsheet in je mail

🎯 Het resultaat? Een complete spreadsheet met alle info over je leads, zonder één seconde handmatig werk

Blueprint en benodigdheden:

De Bleuprint kan je hier vinden, inclusief instructies hoe te beginnen met Make.com

Tools die we gebruiken:

  • Make.com voor de automation

  • Google Forms: Maak deze vragenlijst na om te gebruiken als input

  • Google Maps: Via de google maps API halen we de bedrijven op. Hiervoor moet je een Google Maps API key aanmaken. Dat kan hier. Je kan deze stap ook vervangen voor RapidAPI.

  • RapidAPI > Dit is een fantastische website waarop je veel Api feeds kan vinden van publieke data. Hier gaan we de contactdata van de bedrijven vandaan halen. Ik gebruik hier deze api voor.

9 stappen naar jouw eigen Google Maps Leads Automation:

Stap 1: Google Forms (Watch Responses)

We configureren Google Forms om automatisch nieuwe reacties te detecteren en door te sturen naar de workflow.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Forms-verbinding (My Google connection).

  • Form ID: Voer het unieke Formulier-ID in (bijvoorbeeld: 1tjU0KFDhhdXTfhnKUUXzAGD5g_QRr). Deze kan je vinden in de URL van je eigen formulier.

  • Limit: Stel in op 1 om per cyclus slechts één nieuwe reactie te verwerken.

Deze stap zorgt ervoor dat elke nieuwe reactie in het opgegeven Google Formulier automatisch wordt opgehaald en verwerkt in de volgende stappen van de workflow.

Stap 2: Google Sheets (Create a Spreadsheet)

In deze stap wordt een nieuw Google Sheets-document aangemaakt om de verzamelde gegevens op te slaan.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding (My Google connection).

  • Title:

    • De naam van het spreadsheet wordt dynamisch gegenereerd als "Leads " gevolgd door de ingevulde zoekopdracht uit het formulier en de huidige datum.

    • De opgehaalde zoekopdracht komt uit de vraag: "Waar ben je naar op zoek?"

    • De datum wordt toegevoegd in het formaat DD-MM-YYYY.

  • Sheet 1: Wordt standaard aangemaakt met de opgegeven eigenschappen.

  • Sheet 2: Kan als extra tabblad worden toegevoegd indien nodig.

Stap 3: Google Sheets (Rij toevoegen)

In deze stap worden kolom titels toegevoegd in rij A aan de sheet die we eerder aangemaakt hebben.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Sheets-verbinding (My Google connection).

  • Search Method: Kies "Enter manually" om handmatig het Spreadsheet ID en Sheet Name in te voeren.

  • Spreadsheet ID: Vul het juiste ID in (bijv. 46. Spreadsheet ID). Dit ID komt uit de vorige stap.

  • Sheet Name: Automatisch opgehaald uit een vorige stap (46. sheets[ ]: properties.title).

  • Column range: A-Z (alle kolommen worden meegenomen).

Values (Kolommen en Gegevens):

De volgende gegevens worden toegevoegd aan de juiste kolommen in de Google Sheet:

  • A: Place ID

  • B: Business ID

  • C: Naam

  • D: Nummer

  • E: Email

  • F: Adres

  • G: Review

  • H: Rating

  • I: Website

  • J: Facebook

  • K: Instagram

  • L: Yelp

  • M: TikTok

  • N: Snapchat

  • O: Twitter

  • P: LinkedIn

  • Q: Github

Stap 4: Google Maps (Search for Places)

In deze stap wordt Google Maps gebruikt om locaties op te zoeken op basis van een zoekopdracht uit Google Forms.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Maps-verbinding (My Google Maps connection).

  • Find Places: Kies "By Text Search" om te zoeken op basis van tekstuele invoer.

  • Query Search for Places:

    • De zoekopdracht wordt automatisch ingevuld met de waarde uit het formulierantwoord op de vraag. 47. Answers.Waar ben je naar op zoek? (bijv. Pizzeria Den bosch).textAnswers.answers[ ]: value

  • Minimum Price: (Leeggelaten, optioneel, waarden tussen 0-4)

  • Maximum Price: (Leeggelaten, optioneel, waarden tussen 0-4)

  • Type: Optioneel (kan gebruikt worden voor filtering, zoals restaurant, café, hotel).

  • Limit:

    • Het aantal zoekresultaten wordt bepaald door de antwoordwaarde op de vraag.
      "Hoeveel resultaten wil je?" 47. Answers.Hoeveel resultaten wil je?.textAnswers.answers[ ]: value

Stap 5: Google Maps (Search for Places)

In deze stap wordt Google Maps gebruikt om locaties op te zoeken op basis van een zoekopdracht uit Google Forms.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer je Google Maps-verbinding (My Google Maps connection).

  • Find Places: Kies "By Text Search" om te zoeken op basis van tekstuele invoer.

  • Query Search for Places:

    • De zoekopdracht wordt automatisch ingevuld met de waarde uit het formulierantwoord op de vraag. 47. Answers.Waar ben je naar op zoek? (bijv. Pizzeria Den bosch).textAnswers.answers[ ]: value

  • Minimum Price: (Leeggelaten, optioneel, waarden tussen 0-4)

  • Maximum Price: (Leeggelaten, optioneel, waarden tussen 0-4)

  • Type: Optioneel (kan gebruikt worden voor filtering, zoals restaurant, café, hotel).

  • Limit:

    • Het aantal zoekresultaten wordt bepaald door de antwoordwaarde op de vraag.
      "Hoeveel resultaten wil je?" 47. Answers.Hoeveel resultaten wil je?.textAnswers.answers[ ]: value

Stap 6: HTTP (Make an API Key Auth Request)

In deze stap wordt een HTTP-verzoek uitgevoerd naar een API om extra bedrijfsgegevens op te halen, zoals contactinformatie en e-mails. Meld je hiervoor aan bij de RapidAPI api die ik hierboven vermeld heb.

In te stellen:

  • Credentials: Selecteer My API Key Auth key

  • URL: https://local-business-data.p.rapidapi.com/business-details

  • Method: GET

  • Headers: (Niet ingesteld in deze stap)

  • Query String Parameters:

    • business_id: 15. Place ID

    • extract_emails_and_contacts: true

  • Body type: (Leeggelaten, omdat het een GET-request betreft.)

  • Parse response: Yes

Stap 7: Google Sheets (Rij toevoegen)

We voegen de opgehaalde bedrijfsgegevens toe aan de bestaande Google Sheets-spreadsheet.

In te stellen:

  • Connection: Selecteer My Google connection

  • Search Method: Enter manually

  • Spreadsheet ID: 46. Spreadsheet ID

  • Sheet Name: Blad1

  • Column range: A-BZ

Values:

  • A: 15. Place ID

  • B: 45. Data.data[ ]: business_id

  • C: 15. Name

  • D: 45. Data.data[ ]: phone_number

  • E: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.emails[ ]

  • F: 45. Data.data[ ]: full_address

  • G: 45. Data.data[ ]: review_count

  • H: 45. Data.data[ ]: rating

  • I: 45. Data.data[ ]: website

  • J: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.facebook

  • K: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.instagram

  • L: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.yelp

  • M: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.tiktok

  • N: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.snapchat

  • O: 45. Data.data[ ]: emails_and_contacts.twitter

Stap 8: Array Aggregator

Deze module zorgt ervoor dat we pas verder gaan als alle gegevens opgehaald zijn.

In te stellen:

  • Source Module: Google Maps - Search For Places [15]

  • Target structure type: Custom

  • Aggregated fields: Laat leeg

Stap 9: Gmail (Send an Email)

We sturen een e-mail met de resultaten van de workflow, inclusief een link naar het gegenereerde Google Sheet met alle verzamelde leads.

In te stellen:

  • Connection: My Google Restricted connection

  • To: 47. Answers.OE694E07.textAnswers.answers[ ]: value (Ontvanger wordt dynamisch bepaald op basis van een ingevulde e-mail in het formulier.)

  • Subject:

    • Pragmatisch | Leads " 47. Answers.Waar ben je naar op zoek? (bijv. Pizzeria Den Bosch).textAnswers.answers[ ]: value" "formatDate( now ; DD-MM-YYYY ) (Datum van vandaag toegevoegd.)

EN voila! hij staat :)

Dan sluit ik af met twee vragen:

Deze nieuwsbrief draait om waarde en jullie actief helpen pragmatische met AI en Automation aan de slag te laten gaan.

Is deze uitgeschreven variant voldoende of willen jullie meer begeleiding?

Is deze uitgewerkte variant voldoende, of willen jullie meer gedetailleerde informatie en begeleiding?

Login or Subscribe to participate in polls.

En dan nog de vraag waarmee we altijd afsluiten:

Wat vond jij van deze editie?

Stem hieronder om ons te helpen de nieuwsbrief voor jou te verbeteren.

Login or Subscribe to participate in polls.

Tot maandag! Dan staat het laatste AI nieuws weer voor jullie klaar.

Mathieu

Reply

or to participate.