DMM #36 | Gaat AI jouw titels schrijven? Ja, en het werkt!

Leer hoe je in 4 stappen je eigen AI-assistent voor pakkende titels maakt

DMM #

Hi Marketing Multispecialisten!

Vrijdag! Tijd voor een duik in de wereld van AI en automatisering. Na een paar langere edities houden we het deze keer wat compacter, maar niet minder boeiend. Want laat ik eerlijk zijn: ik zit strakker in mijn tijd dan een muis in een theepot. Drukke week, je kent het vast.

Laten we er snel induiken. We pakken een probleem aan met het Triple P-framework.

Probleem:

We willen dat onze nieuwsbrief geopend wordt én een pakkende tagline voor LinkedIn hebben. Titel en pre-header spelen hierin een cruciale rol.

Betere titels = hogere open- en klikratio's. Klinkt als iets om aan te pakken!

Proces:

Tot nu toe waren titel en pre-header het ondergeschoven kindje. Ik krabbel de nieuwsbrief eerst in een kladversie. Niks fancy, gewoon snel de inhoud eruit rammen. Een dag later maak ik er iets moois van (met wat AI-hulp natuurlijk).

En de titel en pre-header? Die volgen altijd op het allerlaatste moment. "Oh ja, die ook nog." Het gevolg? Ik raffel ze af óf ik ben er weer uren mee bezig. Deze nieuwe aanpak gaat hopelijk zowel de kwaliteit opkrikken als tijd besparen. Win-win!

Prompt: onze eigen Titel en Preheader assistent

Als je een taak steeds herhaalt, is automatisering vaak de oplossing. Maar we hoeven hier geen ingewikkelde tool voor te gebruiken. We gaan gewoon een 'Project' in Claude inrichten waar we onze nieuwsbrief in kunnen dumpen en die vervolgens een titel en preheader voor ons bedenkt.

Ik had ook een Custom GPT in ChatGPT kunnen maken, maar mijn ervaring is dat Claude momenteel betere resultaten geeft voor creatieve ideeën en schrijfwerk. 'Projecten' is de Custom GPT variant van Claude.

Stap 1: Wat maakt een goede titel en subheader? 

Ik dook eerst in de theorie. Wist je dat een ideale titel maximaal 50 tekens heeft en een pre-header 100? In [editie #2] hebben we trouwens al gekeken naar wat een goede titel maakt. Die kennis gaan we nu toepassen!

Stap 2: Claude Project aanmaken 

Klik linksboven op "Projects":

En dan rechtsboven op 'Create Project'.

Geef je project een titel en omschrijving en je bent klaar voor de start!

Stap 3: Prompt en instructies geven 

Nu kunnen we het project instructies en bestanden geven. Je kunt hier bijvoorbeeld alle vorige edities inladen voor context. Ik heb voor nu alleen een prompt met omschrijving gegeven.

Stap 4: Optimaliseren 

Nu is het tijd om te fine-tunen! Het kostte me een paar pogingen voor ik tevreden was. Je doet dit door het project te gebruiken en de prompt aan te passen tot je krijgt wat je zoekt. Bij mij duurde dat even, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd!

De prompt die ik gebruik is nog erg simpel en kan verbeter worden. Maar voor nu geeft die de resultaten die ik nodig heb:

Je bent een uitstekende copywriter, gespecialiseerd in het schrijven van pakkende onderwerpregel, preheaders en samenvattingen.

Ik ga de body van een nieuwsbrief die ik heb geschreven voor mijn nieuwsbrief de Marketing Multispecialist met je delen. 

En ik wil je hulp om een punchy e-mail onderwerpregel en preheaders te schrijven met behulp van deze regels:
- Titel mag maximaal 50 karakters hebben
- Preheader mag maximaal 99 karakters hebben
- Maak het waar mogelijk concreet door een cijfer te gebruiken
- Tease waar mogelijk een uitkomst zonder een pijn
- Gebruik geen clichés, de titel moet altijd over de inhoud gaan
- Gebruik informeel taalgebruik en maak het persoonlijk
- Geef altijd 3 varianten vanuit verschillende invalshoeken
- Ga geen gesprek aan, geef in een opsomming alleen de 3 varianten

Let er bij het schrijven op dat je eenvoudige woorden en korte zinnen gebruikt en dat je de lezer rechtstreeks aanspreekt als dat zinvol is. Vermijd ook het gebruik van emoji's.

Performance

En voilà! Als ik de editie van afgelopen maandag erin gooi, krijg ik een resultaat waar ik mee vooruit kan:

Perfect? Nee. Maar wij zijn multispecialisten, weet je nog? We zoeken die 80% en dan gaan we door.

Het mooie is: dit is makkelijk aan te passen. Leren we iets nieuws over titels? Dan passen we de prompt in een handomdraai aan en nemen we dat effect meteen mee naar de toekomst.

Hopelijk inspireert dit jullie om ook met een Claude project aan de slag te gaan. Laat het weten als ik ergens bij kan helpen.

Tot maandag,

Mathieu

Wanneer je er klaar voor bent, kan ik je op 4 manieren helpen:

  1. Fractional Strategy Director: Samen bouwen we een voorspelbare marketing machine ‘Powered by AI’

  2. AI Automations: Schaal jezelf of de effectiviteit van je team! We identificeren de belangrijkste usecases en ik zorg ervoor dat ze geautomatiseerd worden. In een jaar creëren we een 13e maand!

  3. Marketing Multispecialist Bootcamp: In drie maanden train ik je marketing team tot echte marketing multispecialisten. Inclusief 3 workshops en 6 opdrachten.

  4. AI Workshops: Specifieke AI kennis nodig? Ik maak AI workshops op maat

Meer weten? Je kan gewoon reageren op deze mail.

Reply

or to participate.